Semua sejarawan dan para pengkaji Islam sudah mengetahui bahwa kitab tersebut merupakan kitab hadis dari mazhab Syiah karena yang menghimpunnya pun merupakan muhadis Syiah.
Pada Bab 70 tertera jelas tentang Isyarat dan Nas (imamah) kepada Abu Abdillah Ja’far Bin Muhammad Al-Sadiq A.S (al-Isyarat wa al-Nas ‘ala Abi Abdillah Ja’far bin Muhammad al-Sadiq a.s) .
Silakan baca riwayat di bawah ini:
(360)-1. Al-Hasan bin Muhammad, daripada Mu’alla bin Muhammad, daripada
al-Wasysyaa’, daripada Abban bin Uthman, daripada Abi al-Sabah al-Kinani
berkata: Abu Ja’far a.s telah melihat kepada Abu Abdillah a.s sedang berjalan,
maka beliau a.s telah berkata: Anda sedang melihat kepada ini? Ini adalah di
kalangan mereka yang difirmankan oleh Allah a.w: “Dan Kami hendak memberi
kurnia kepada mereka yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka
pemimpin dan menjadikan mereka pewaris bumi”
(361)-2. Muhammad bin Yahya, daripada Ahmad bin Muhammad, daripada Ibn
Abi ‘Umair, daripada Hisyam bin Salim, daripada Abu Abdillah a.s telah
berkata: Apabila bapaku hampir kematiannya, beliau a.s telah berkata: Wahai
Ja’far, aku mewasiatkan kepada anda supaya melakukan kebaikan kepada para
sahabatku, aku telah berkata: Aku telah menjadikan diriku tebusan anda, demi
Allah, aku akan meninggalkan mereka di tempat mereka maka beliau a.s tidak
akan [perlu] bertanya seorang pun daripada mereka [tentang agama].
(362)-3. Ali bin Ibrahim, daripada bapaknya, daripada Ibn Abi ‘Umair, daripada
Hisyam bin al-Muthanna, daripada Sadir al-Sairafi berkata: Aku telah
mendengar Abu Ja’far a.s telah berkata: Sesungguhnya di antara kebagian
seorang lelaki itu bahwa beliau mempunyai anak yang dikenali menyerupai
tubuhnya, akhlaknya dan bentuknya. Dan sesungguhnya aku mengenali anak
lelakiku ini menyerupai tubuhku, akhlakku dan bentukku; yaitu Abu Abdillah
a.s.
(363)-4. Beberapa orang daripada sahabat kami, daripada Ahmad bin
Muhammad, daripada Ali bin al-Hakam, daripada Tahir berkata: Aku telah
berada di sisi Abu Ja’far a.s, tiba-tiba Ja’far a.s menghampirinya, maka Abu
Ja’far a.s telah berkata: Ini adalah sebaik-baik makhluk (selepasku).
(364)-5. Ahmad bin Muhammad, daripada Muhammad bin Khalid, daripada
sebagian sahabat kami, daripada Yunus bin Ya’qub, daripada Tahir berkata: Akutelah berada di sisi Abu Ja’far a.s, tiba-tiba Ja’far a.s telah menghampirinya,
lantas Abu Ja’far a.s telah berkata: Ini adalah sebaik-baik makhluk.
(365)-6. Ahmad bin Mihran, daripada Muhammad bin Ali, daripada Fudhail bin
Uthman, daripada Tahir, berkata: Aku telah duduk di sisi Abu Ja’far a.s, tiba-tiba Ja’far a.s telah menghampirinya, lantas Abu Ja’far a.s telah berkata: Ini
adalah sebaik-baik makhluk.
(366)-7. Muhammad bin Yahya, daripada Ahmad bin Muhammad, daripada Ibn
Mahbub, daripada Hisyam bin Salim, daripada Jabir bin Yazid al-Ja’fi, daripada
Abu Ja’far a.s, berkata: Beliau a.s ditanya tentang al-Qaim a.s, lantas beliau a.s
memukul dengan tangannya ke atas Abu Abdillah a.s dan berkata: Ini, demi
Allah, adalah Qaim keluarga Muhammad saww. ‘Anbasah telah berkata:
Apabila Abu Ja’far a.s mati, aku telah pergi kepada Abu Abdillah a.s, maka aku
telah memberitahu kepadanya mengenainya. Beliau a.s telah berkata: Jabir telah
bercakap benar, kemudian beliau a.s telah berkata: Mudah-mudahan kamu
terfikir bahwa bukan setiap imam menjadi al-Qaim selepas imam sebelumnya.
(367)-8. Ali bin Ibrahim, daripada Muhammad bin Isa, daripada Yunus bin ‘Abd
al-Rahman, daripada ‘Abd al-A’laa, daripada Abu Abdillah a.s telah berkata:
Sesungguhnya bapaku telah mengamanahkan kepadaku apa yang telah ada di
sana. Apabila kematian telah menghampirinya, beliau a.s telah berkata:
Panggillah beberapa orang saksi untukku, maka aku telah memanggil empat
orang Quraisy, antaranya Nafi’ bin Umar, maka beliau a.s telah berkata:
Tulislah, ini adalah apa yang telah diwasiatkan oleh Ya’qub kepada anak-anaknya “Wahai anak-anakku, sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam”
Muhammad bin Ali telah mewasiatkan kepada Ja’far bin Muhammad dan
memerintahkannya supaya mengapankannya dengan pakaian burdahnya yang
dipakai pada sembahyang Jum’at dan dipakaikannya dengan serbannya.
Kuburnya diratakan, empat jari lebar di bawah tanah dan dibukakan ikatan
bajunya ketika disemadikan. Kemudian beliau a.s telah berkata kepada para
saksi: Pulanglah, semoga kamu dirahmati Allah, maka aku telah berkata
kepadanya: Wahai bapaku- selepas mereka telah pulang- Tiada di sini untuk
disaksikan ke atasnya. Maka beliau a.s telah berkata: Wahai anak lelakiku, Aku
tidak suka anda dikalahkan dan dikatakan: Sesungguhnya beliau (Abu Abdillah
a.s) tidak diwasiatkan kepadanya. Aku mau ia akan menjadi hujah untuk anda”.
Ahmad S